Monday 10 September 2012


 MODUL CARA PENGGUNAAN EMAIL
Pengenalan
Pendaftaran Akaun Email
1. Taipkan alamat yahoo di bar alamat ; http://malaysia.yahoo.com

















2. Klik pada Sign Up untuk mendaftarkan akaun email yang baru
3. Paparan borang pendaftaran email baru akan dipaparkan. Lengkapkan maklumat pendaftaran email yang diperlukan. Maklumat yang diperlukan adalah seperti berikut:

a. Butiran Peribadi
i. Nama
ii. Jantina
iii. Tarikh Lahir
iv. Negara
v. Poskod
b. Pilihan ID dan kata laluan
i. ID dan Emel Yahoo
ii. Kata laluan
iii. Pengesahan kata laluan
c. Pendaftaran email alternatif

4. Setelah maklumat yang diperlukan telah dilengkapkan, masukkan kod yang tertera untuk meneruskan proses
5. Klik pada Buat Akaun Saya untuk meneruskan proses pendaftaran akaun emel yang baru



Daftar Masuk Ke Akaun Email
1. Taipkan alamat yahoo di bar alamat ; http://www.yahoo.com
2. Klik pada Sign In untuk mendaftar masuk ke akaun email

3. Masukkan ID Yahoo dan Kata laluan anda
4. Setelah itu, klik butang Daftar Masuk untuk meneruskan proses pendaftaran log masuk ke akaun emel anda



Baca dan Balas Emel
1. Setelah anda telah berjaya daftar masuk ke akaun emel, klik pada Peti Masuk untuk melihat paparan emel yang ada dalam peti masuk anda
2. Senarai emel yang ada dalam peti masuk anda akan dipaparkan pada kotak sebelah kanan menu
3. Pilih emel yang hendak dibaca dengan dwiklik pada emel tersebut

4. Untuk membalas emel, klik pada Balasan



3. Paparan inbox terpapar, klik inbox untuk melihat message.
4. Klik butang replay pada paparan tersebut untuk menbalas message yang diterima.

INBOX

REPLAY
5. Taip message yang hendak dihantar dalam ruangan yang disediakan
Kemudian klik butang send.
6. Paparan message Sent Re terpapar, kemudian klik ok.

TAIP MESSAGE

SEND

 Save Draff

OK

 


















































KELUAR DARI E-MAIL 5 enjin Pencarian di internet

1.    Yahoo



2.    Goggle




3.    ICON FINDER




4.    Search Icon











Google

Bagi menggali ilmu yang terdapat di internet cara termudah ialah dengan menggunakan enjin carian. Google merupakan enjin carian yang paling dominan dan mempunyai populariti tinggi di kalangan pengguna-pengguna internet. Ia merupakan satu antara lima enjin carian yang kerap dikunjungi oleh pengguna internet seluruh dunia. Google dianggap yang yang terbaik setakat ini dari segi ketepatan, kepantasan dan kuantiti hasil carian dalam satu-satu masa. Ia juga mampu memberikan keputusan carian yang jitu. Nadi kepada perkhidmatan ini ialah dua teknologi utama iaitu PageRank dan Analisis Padanan-Hiperteks.
Kelebihan Menggunakan Google
1. Carian ke atas kelompok sumber yang sangat besar
Mampu mengesan maklumat yang diperlukan dan member keputusan carian dengan jumlah carian yang sangat besar. Dikatakan mampu mengesan lebih daripada 8 bilion laman web.
2. Carian relevan dengan apa yang dikehendaki
Lazimnya memberi keputusan yang sangat relevan dengan pertanyaan dibuat. Hasil carian yang diperlukan berada di kedudukan yang teratas atau di mukasurat pertama senarai keputusan carian.
3. Carian boleh dilakukan secara spesifik
Carian secara spesifik dengan menggunakan peraturan-peraturan khas dengan menggunakan google print, google scholar atau advenced search. Hasil carian adalah lebih jitu dan menjimatkan masa.
4. Laman boleh diubahsuai
Boleh diubah mengikut keselesaan pengguna. Bahasa antaramuka, bilangan hasil carian dalam sesuatu mukasurat dan tapisan hasil carian antar yang boleh dibuat untuk pengubahsuaian.
5. Mudah untuk menilai hasil carian
Hasil carian disertakan dengan pelbagai maklumat lain yang membantu pengguna menilai hasil carian. Contohnya seperti snippet iaitu penerangan ringkas hasil carian dan saiz muka surat hasil carian yang membolehkan pengguna mengagak atau mendapat gambaran tentang isis kandungan hasil carian.
6. Mampu memproses carian keatas 8 bilion laman web, lebih dari 1 bilion imej dan lebih dari 1 bilion mesej Usenet.

7.
Menyediakan lebih dari 100 bahasa untuk antara muka (interface) dan 35 bahasa untuk hasil carian.

No comments:

Post a Comment